Jak správně vybrat webhosting

Náročnost
lehke

Vybrat poskytovatele hostingu se leckomu může zdát jako primitivní úkol. Buď si nechá něco doporučit, nebo jen porovná parametry a cenu. Je to však dostatečné? Výběr webhostingu bychom určitě neměli podceňovat, protože se významně promítá do spolehlivosti a rychlost webu, což zase ovlivňuje celkový uživatelský dojem a jde také o faktor důležitý pro vyhledávače (problematika SEO).

Faktem je, že svůj pracně budovaný projekt můžete výběrem špatného hostingu doslova pohřbít – hrozí nefunkčnosti, pomalé načítání, výpadky a nedostupnost služeb, hackerské útoky či dokonce ztráta dat. Taktéž nikoho nepotěší, když až s odstupem času zjistí, že vybraný poskytovatel nenabízí některou z funkcionalit či technologií, kterou by rád začal využívat. Vrcholem pak je, když se ani nedovoláte pomoci v případě problémů. Jak tedy poznat, který hosting je kvalitní a na co si dát pozor?

Na hostingu nešetřete

Pokud to myslíte se svým projektem vážně, tak rovnou vyřaďte hostingy, které jsou „zdarma”, či je jejich cenovka podezřele nízko. Na něčem webhoster vydělat musí. Pokud to není na základní ceně za službu, tak jsou to třeba reklamy nebo příplatky za dodatečné funkcionality, které jsou jinde samozřejmou součástí nabízených služeb – např. více než 1 databáze, e-mailové služby, navýšení základní nedostatečné kapacity, pravidelné zálohy nebo technická podpora. V součtu se pak můžete vyšplhat na mnohem vyšší cenu, než kolik byste za stejné parametry zaplatili jinde.

Pokud i přes nízkou (či nulovou) cenovku není cena navyšována dodatečnými příplatky, je otázkou, jak kvalitní služby poskytovatel nabízí. Pomalé načítání webu, výpadky, nulová technická podpora – v diskuzích se s tímto uživatelé levných hostingů potýkají dnes a denně. Hardware hostingu musí být dostatečně dimenzovaný, aby zvládl i dočasně zvýšenou zátěž ve špičkách. Navíc musí docházet k jeho pravidelné obměně a k navyšování výkonu, tak aby zvládl zvyšující se nároky webových aplikací. Neméně důležité je zajištění dostatečné internetové konektivity respektující narůstající webový provoz. S tím vším musí poskytovatel webhostingu počítat, jinak se z webů jedoucích na jeho serverech pomalu stanou nedostupní šneci, které budou uživatelé nenávidět.

Sledujte správné parametry

Používaným marketingovým tahákem je tzv. neomezený prostor, který však může být spíše zdrojem problémů. Hosting sice není limitován objemem dat, který na něj můžete nahrát (i když ani to úplně neplatí), ale ve skutečnosti existují jiná omezení, která mají za cíl, abyste toho na něj nenahráli „zas tak moc“. Typickým příkladem jsou přísná pravidla, co na FTP serveru můžete uchovávat, a co už ne. Co je však největší problém? Velmi často nejsou „neomezené“ webhostingy adekvátně zálohované.

Běžný prezentační web, blog, či menší katalog nebo magazín nepotřebuje víc než pár set megabajtů prostoru pro svůj chod a na to i ty nejnižší tarify stačí. A pokud jde o projekt větší, tak ho asi nebudete chtít spouštět na tom nejlevnějším sdíleném hostingu a budete investovat do výkonnějšího řešení, kde je vyšší kapacita samozřejmostí. Spíše než o velikost prostoru se zajímejte o způsob zálohování. Je pronajatý prostor zrcadlený na více discích zároveň (RAID)? Jak často probíhají zálohy? Po jak dlouhou dobu se zálohy uchovávají? Jak rychle se k nim můžete dostat?

Mantrou webhosterů je také dostupnost služeb. Někteří se dokonce chlubí garancí 100% dostupnosti svých služeb, což je však mírně řečeno odvážné. Jsou věci, kterým jednoduše předejít nelze, i když poskytovatel webhostingu udržuje hardware a konektivitu dostatečně dimenzovanou a zálohovanou pro případ poruchy. Pamatujete na několik desítek minut trvající výpadek Googlu v listopadu 2016? Každopádně jde o parametr, který je neradno podceňovat. Dostat návštěvníka na svůj web není v dnešní době nic levného, a i krátký výpadek může způsobit, že už znovu nepřijde. Obzvláště, pokud se to stane zrovna v momentě, kdy chce provést nákup nebo jinou konverzi.

Když ale odhlédneme od sebevědomých marketingových textů, větším problémem je, že poskytovatelé prostě mystifikují a spoléhají na to, že si toho jejich zákazníci nevšimnou. Jak si ale skutečnou dostupnost dopředu ověřit? První představu vám dají vyhledávače, když si vyhledáte název poskytovatele ve spojení se slovem „výpadek“. Zkuste to, možná budete překvapeni. Nejlépe ale uděláte, když se zeptáte na zkušenosti svých známých nebo alespoň na internetových fórech, kde se problematika webhostingů probírá. Určitým vodítkem mohou být služby měřící dostupnost webhostingů. Je však dobré brát v potaz jejich „nezávislost“ a také metodiku měření, která nemusí zcela reflektovat reálnou situaci a může tak výsledky zkreslovat. Praktické může být také využití některých internetových srovnávačů webhostingů, kde jsou parametry porovnávany napříč celým trhem.

Můžete být i lehce paranoidní

Nebudeme si nic nalhávat, internet je bezpečný asi tak, jako procházet se bez detektoru kovu po minovém poli. Bez pokročilých nástrojů k ochraně před útoky nejrůznějšího charakteru by nešlo webhosting vůbec provozovat. Co vše je nutné chránit?

V první řadě by měl poskytovatel hostingu zaručit, aby se nikdo nedostal k vaší databázi a FTP hostingu. Dále by měl poskytovatel zajistit ochranu proti DDoS útokům, monitorovat provoz a případné útoky zneškodňovat. Nadstandardní ochranou pak bývá i kontrola, jestli váš web neobsahuje škodlivý kód.

Trendem v zabezpečování webových stránek se stává používání SSL certifikátů, což zajistí, že jsou údaje mezi uživatelem a webovou aplikací přenášeny šifrovaně. Takřka nutností je to v případě, kdy potřebujete přenášet citlivé údaje – osobní informace, přihlašovací jména, hesla atd. Dříve to bylo výsadou větších projektů, nyní už bývá standardem, že je certifikát poskytován poskytovatelem webhostingu zdarma a je tak dostupný pro kohokoliv. Certifikátem zabezpečený web je navíc zvýhodněn Googlem, a to nejen ve výsledcích vyhledávače, ale i v adresním řádku prohlížeče.

Pokud jsou součástí hostingu i e-mailové služby, i ty by měly být zabezpečeny proti neoprávněnému přístupu a obsahovat SPAM filtr. Na kvalitu e-mailových služeb mnozí poskytovatelé webhostingu trochu zapomínají.

Dalším prvek zabezpečení je technologie DNSSEC, která zamezuje manipulaci s doménovým záznamem. Stávalo se, že při dotazu na zobrazení stránky na určité doméně byla komunikace útočníkem přesměrována na zcela jiný server, aniž by si toho uživatel mohl všimnout. Osobní a přihlašovací údaje a informace o platebních kartách se tak mohly dostat do nepovolaných rukou. Tato technologie tomu zabraňuje a pokud tedy chcete u poskytovatele webhostingu registrovat i doménu, pod kterou bude web dostupný, měli byste se ujistit, že DNSSEC podporuje.

Nepodceňuje důležitost zákaznické podpory

Nikdo není expert na vše. Právě proto si místo provozu vlastního serveru pronajímáte služby někoho jiného, kdo to dělá lépe a levněji než vy sami. Co když ale máte problém, který potřebujete řešit, a není nikdo, kdo by vám s tím pomohl? Nebo mu to trvá „věčnost“? Nezbývá vám nic jiného než se modlit, že to dobře dopadne.

Kvalitní zákaznická podpora je vizitkou a naprostou nezbytností poskytovatele webhostingu. Naštěstí je možné si ji částečně vyzkoušet dříve, než někomu dáte své peníze. Vyhledejte si na webových stránkách poskytovatele kontakt, ideálně rovnou na podporu. Napište jim dotaz, pokud možno složitější. Můžete zkusit být i trochu otravní. Pak jen čekejte, jak rychle a fundovaně vám odpoví. Čekáte na odpověď den a dojde vám zmatená odpověď plná gramatických chyb? Pak byste se měli poohlédnout jinde.

A co pradit na závěr? Solidní poskytovatelé hostingu dnes nabízejí bezplatné zkušební období. Proto než nakoupíte, vše si nejprve řádně odzkoušejte. Vyhnete se tak možným problémům a zjistíte, jak to u vybraného webhostera vlastně “chodí”.

Jak si vytvořit vlastní webovou stránku
V dnešní digitální době je vlastní webová stránka neocenitelným nástrojem pro podnikatele, blogery, umělce i…
Celý návod
Honor 50 Lite: Celodenní výdrž s baterií o kapacitě 4300mAh
Ve světě plném tempa, ve kterém žijeme, je smartphone více než jen zařízení - je…
Celý návod
Kam směřuje budoucnost chytrých telefonů: Očekávané inovace a změny
Chytré telefony se staly nepostradatelnou součástí našich životů a technologie, které je pohánějí, neustále pokračují…
Celý návod
Ekologie a udržitelnost v oblasti chytrých telefonů: Směr k environmentálně odpovědným technologiím
V dnešním světě, kde je ochrana životního prostředí klíčovou prioritou, se stále více zaměřujeme na…
Celý návod